Pictura in ulei
Vom vorbi in acest articol nu doar despre materialele necesare acestei tehnici (pictura in ulei), ci si despre avantaje si dezavantaje, precum si procedeele executarii acesteia.
Generalitati:
Nu putem stii cu exactitate data apariției acesteia, dar ea s-a impus ca tehnica spre sfârsitul Evului Mediu, în tarile din Nordul Europei. Pictura în ulei a fost cunoscuta deopotriva de fratii Linbourg, cât si de fratii Hubert si Jan van Eyck, acestia din urma contribuind la înbunatatirea ei.
În cartea sa Pictura in ulei Liviu Lazarescu enumera o parte din avantajele tehnicii:
• "Stralucirea culorilor de ulei – infinit nuantate, asociate cu transparenta si profunzimea, creând efecte superioare altor tehnici;
• Materia colorata poate fi dirijata variat, de la pelicule foarte subtiri la glasiuri, la demi-paste semitransparente si la paste opace, facilitând exprimarea celor mai diverse temperamente;
• Sicativitatea convenabila, creeaza ragazul ca lucrarea sa poata fi modelata în voie pe umed sau uscat;
• Revenirile pe uscat sunt posibile fara riscuri privind durabilitatea operei;
• Sunt abordabile dimensiuni foarte variate, de la miniaturi, la ample lucrari cu caracter monumental."
Trebuie sa tinem cont însa, în acelasi timp si de o serie de dezavantaje, pe care le parcurgem, tot de la Liviu Lazarescu:
• „uleiul încorporat în culori (tocmai uleiul care este elementul definitoriu al procedeului) are tendinta sa se întunece, tendinta accentuata de eventualele „ingrediente”pe care le contine (…) pastrarea îndelungata în tuburi a culorilor, poate provoca râncezirea (acidularea )uleiului;
• Suprapunerea straturilor nu se poate face la întâmpare, trebuind respectate doua reguli: „gras peste slab” si „închis peste deschis”;
• Pastele de ulei se usuca lent (…)impunând un ragaz prea mare între doua reluari, intervalul optim de uscare a unui strat intermediar este de circa doua saptamâni, rastimp care nu poate fi respectat de artistul modern;
• Suprapunerile pe proaspat si semipoaspat sunt periculoase, apar dizolvari ale deseurilor, matizari, întunecari, craclari;
• Matizarile care apar în timpul lucrului necesita aplicarea unui verniu de retus;
• Diluantul prea gros întuneca pasta, iar cel prea slab o face friabila;
• Exista impedimente în relatia stratului de culoare cu grundul (prea putin sau prea mult absorbant) ori cu suportul, riscurile curente sunt întunecari, craclari, desprinderi;
• Lipsa de flexibilitate a pastei picturale bine uscata, o face casanta;
• Materiile straine introduse uneori în pasta, cum ar fi nisipul, ipsosul, etc nu adera la ea, totul finalizându-se prin desprinderi, alterari chimice, cromatice sau tonale;
• Pictura în ulei este sensibila la actiunea mai multor agenti externi – lumina excesiva, întunericul, umiditatea, aerul poluant.”
Materiale
Unul din avantajele picturii în ulei este diversitatea suporturilor pe care se poate lucra, fiind un adevarat atuu pentru începatori. Se poate , astfel, picta pe suport de hârtie, carton, placaj, P.F.L., lemn, pânza, metal, sticla, piatra, etc., cu conditia ca aceste suporturi sa fie grunduite, pentru a împiedica absorbtia liantului din pastele colorate. Datorita acestui grund se va vedea în timp atât mestesugul artistului, cât si durabilitatea si rezistenta creatiei.
Uleiurile recomandate pentru pictura în ulei sunt uleiurile vegetale sicative: uleiul de in, nuca, mac. Puterea lor de sicativare determina întarirea straturilor de culoare.
Verniurile ar putea fi definite ca niste produse fluide cu proprietati de solidificare, ce formeaza un strat translucid, dupa ce este aplicata peste pictura finalizata si bine uscata. Ele pot fi de mai multe feluri:
• Verniul de pictura care îmbogateste liantul culorilor;
• Verniul de retus care se foloseste la hranirea si impregnarea culorii saracite;
• Verniul izolant care evita patrunderea unor elemente nedorite;
• Verniul final care controleaza stralucirea si se constituie ca o protectie finala a picturii;
Pensulele se stie sunt cele cu parul de porc, aspre, care se gasesc în comert, fiind de culoare alba sau bej deschis, plate sau rotunde.
Procedeele picturii în ulei:
1. Pictura în straturi – este poate cea mai veche metoda. Ebosa este prima etapa si consta în indicarea principalelor zone ale tabloului în culori sumare, lucrata spontan, urmarind constructia compozitionala a desenului. Al doilea strat se aplica doar dupa o semiuscare si tinând cont de regula de gras pe slab si închis pe deschis.
Pictura
în straturi
1. În Franta secolului al XVIII-lea ebosa era executata în laviu folosind doar tonuri de alb si negru denumit grisaille sau cu diferite tonuri ale aceleasi culori (brun , rosu englez, etc.) numit camaieu, subliniind reliefurile si luminile cu alb.
Tehnica grisaillului si camaieul
1. Frotiul este un procedeu al picturi în ulei care consta în usoare treceri între elementele compozitiei, realizate cu ajutorul unei pensule uscate aspre, încarcate usor cu culoare, spre a obtine zone diafane, cu precadere în reprezentarea apei, cerului, norilor, fumului;
Frotiul – Joseph Mallord Turner
1. Pictura în ulei cu glasiu face tusele de culoare sa arate mereu prospete, ebosa se executa în întregime în culori deschise si tonuri luminoase.Aceasta tehnica presupune îndemânare si timp, priceperea si rabdarea dozarii straturilor de culoare, cât si dilutiilor necesare glasiului. Aplicarea glasiurilor se face cu pensule moi, simple într-un singur strat sau doua. Astazi se practica din ce în ce mai rar.
Pictura cu glasiuri Jan Van Eyck
1. Pictura alla prima este dintre toate cea mai moderna. Cere în primul rând talent, multa pricepere si îndemânare si o buna cunoastere a materialelor si tehnicii de lucru. Petele de culoare sunt juxtapuse, într-un mod rapid si spontan si mult simplificat, decât celelalte metode. Culorile se pot aplica direct cu pensula sau cutitul de paleta în pete, linii, puncte, tuse fragmentate, straturi subtiri sau paste groase.
Pictura alla prima- Henri Matisse
Procedeul ca si acuarela este o metoda ce presupune în primul rând un suport grunduit în alb si bine uscat. Culorile se subtiaza doar cu terpentina, se aplica ca si la acuarela, fara a folosi în amestecuri albul, lasând sa transpara doar albul suportului.
Acuarela falsa
Tehnica picturii în ulei, a permis întreruperea si reluarea lucrului chiar dupa mai multe luni de la executarea ebosei (Leonardo da Vinci, Titian procedau asa). Se recomanda pastrarea acestor picturi în încaperi luminoase, aerate si evitate spatiile închise, umede si întunecoase, care duc la întunecarea culorilor sau îngalbenirea lor.
Nu prea înțeleg termenul ăsta de ”ebosa”, la ce mai este util, dacă în prealabib fac schița tabloului?? Referitor la vernisarea tablourilor, la cât timp de la finalizareu unei picturi se poate face acestă operațiune??
RăspundețiȘtergere